La Coruna, Spanien

Så är då besättningen sedan igår kväll återbördad till Saga! Överseglingen gick bra över Biscaya, lite drygt 2 dygn och 350 sjömil! Sedan 150 mil med hyrbil tillbaka till Camaret för att plocka upp mig.. Efter lite sömn för Klas så lämnade vi Lira, Irene och Thomas som ställt upp så mycket:) för att bila tillbaka mot La Coruna! På vägen har vi övernattat i La Rochelle där vi också hade en trevlig kväll(om man inte kan segla Atlant-kusten – får man ju ordna det på annat sätt..) Igår stannade vi till i Biarritz för lunch, dock inte så stora Surf-vågor som vi trodde men många människor med surfbrädor! Bilresan längs spanska kusten fantastisk vacker med höga berg och otroligt vacker natur!
Sitter nu här i båten i shorts och svettas -är så varmt och härligt!! Här kommer vi troligen att stanna tills jag blir av med min mitella, dvs. ca en månad och även passa på att åtgärda bommen som fick en liten skada utanför Oostende!
Denna angöringsfyr står bland husen i La Rochelle och lyser upp så vackert!

Franska Atlantkusten

Efter 19 timmars segling = motorgång pga brist på vind från Guernsey så kom vi i onsdags till en liten stad som heter Camaret-sur-mer och här är vi kvar eller rättare sagt jag kommer att bli kvar och Klas seglar iväg imorgon..
Vi har haft blandat väder även här med mycket vind o regn av och till men också lite sol och värme emellanåt! Midsommarlunchen med alla tillbehör hade vi på Pangea Ultima tillsammans med våra vänner på båtarna Lira och Ceres var mycket lyckat trots visst regn – som vi ju faktiskt är ganska vana vid hemifrån.. PÅ kvällen var vi i byn och lyssnade på levande lokal musik och därefter hamnar vi på avd. för missöden igen – på hemvägen är det en liten kyrka som man passerar på en liten väg och där är det mörkt(inga ljusa sommarkvällar här inte), där är också ett lågt staket med kätting som jag och Irene faller över.. Tyvärr landade min axel först i marken. Så Midsommardagen blev ett besök på sjukhuset i Brest för att konstatera att överarmen var bruten:( Denna vänstra arm ska nu vara inneboende i en mitella i ca 4-6 veckor framöver.. Lite panik ett tag över seglingen framöver blev det ju förstås eftersom jag ska hålla mig i stillhet ett tag.. men tur i oturen är att vi har fantastiska seglarvänner som alla försöker stötta och hjälpa:) Så nu blir det så att Thomas (Lira) kommer imorgon att segla Saga med Klas över Biscaya till La Coruna i Spanien och jag stannar kvar här tillsammans med Irene på Lira tills de är tillbaka här med hyrd bil för att hämta upp mig(börjar faktiskt ledsna något på avd. för missöden). Nedan är ett foto på den lilla kättingen i dagsljus, samt på hur glad man är i mitella och hur Camaret-sur-mer ser ut utan kamera med vettig zoom.
IMG_1186IMG_1183IMG_1187

Guernsey

Anlände till Guernsey i söndags och kom ifatt våra seglarvänner på Lira, Pangea Ultima o Ceres! Senast vi sågs var på Läsö Kristihimmelfärdsdag då de seglade iväg! Söndagen blev mest umgänge men igår såg vi ön genom att ta lokalbussen runt. Tyvärr blir inte stoppet här så långt – sämre väder på ingång om några dagar och försöker därför segla ifrån det, så avgång i eftermiddag på högvatten. Apropå missöden så upptäckte våra vänner att vår bom fått sig en knäck, vilket vi missat.. (hände när vi girade utanför Oostende) så nu blir det att byta bommen framöver – som tur är inte så illa så det är ingen brådska men det blir ju lite samtal med försäkringsbolag osv. Sånt är livet:)

Cherbourg – ett kort stopp!

Igår kväll kom vi till Cherbourg efter en fin segling från Honfleur som startade så sent som 06.30! Idag har vi ägnat vår tillvaro åt Laundry dvs tvättat kläder på tvätt-inrättningen i stan samt social samvaro med ett annat svenskt par Pelle och Pia som ska segla vidare mot Sverige. Blåser rejält idag men ska bli bättre imorgon så inplanerat segling mot Guernsey imorgon! Vi tackar Eva och Nils igen för fina huvudbonader – mössorna har vi stuvat undan och vill inte se igen (Irene och Thomas var väldigt snygga i sina mössor) men hoppas och tror att kepsarna ska komma till användning framöver:)

Lite varmare…

Så har vi sovit första natten sedan vi seglade iväg för 18 dagar sedan utan dieselvärmaren på! Honfleur i Frankrike är en liten söt stad där gästhamnen ligger mitt i centrum och är fullproppad med gamla kyrkor o byggnader samt turistiga restauranger. Helt ok och framför allt varmare! Sedan Oostende har vi stannat till i Bologne-sur-mer och Dieppe. Bra hamnar att gå till om man inte vill räkna på tidvatten till skillnad från Honfleur.. Vi lämnade Dieppe kl. 03.30 för att kunna komma hit när det är högvatten ca 14.00 för tillfället, man får liksom glömma sin morgontrötthet på något vis:) Idag har vi ätit musslor och frites samt promenerat till det lilla kapellet Notre Dame de Grace dit alla sjöfarare tar sig innan de ger sig av på långresa på havet och även vi har bett om skydd genom att köpa och tända ett ljus!
Bild 8

Oostende i Belgien

Bild 10

Oostende ser väl inte riktigt ut så här men denna gigantiska installation finns på strandpromenaden – ser lite stökig ut faktiskt.. kom hit sent fredag kväll efter en stundtals häftigt surfande segling i upp till 12 knop! Blocket till storskotet dvs fästet till bommen lossnade ca 1 timme innan Oostende när vi girade i full fart för en containerbåt – inte så roligt just då… visade sig sedan vara en låsskruv som lossnat – det händer alltid något som kan hålla oss alerta i alla fall:) Varit rätt blåsigt här i Oostende sedan dess och varmt är det inte, ca 12-14 grader!! I Den Helder i Holland fick vi besök av en vänlig man från Norska sjömanskyrkan och han berättade att det inte varit så kallt här på 60 år! Fick även en dagsfärsk GP som han skrivit ut.. Imorgon ska vi förhoppningsvis vidare innan de nordliga vindarna överger oss för denna gången!

Häcken full igen!

Nu är vi glada för Sagas häck är full igen! Varit lite tomt utan livflotte men nu är vår nya äntligen på plats… Ikväll blir det Bitterballen(holländska friterade saker) och Sate på yachtklubben här i Den Helder. Kom hit igår efter en fin segling med nordliga vindar från Wilhelmshafen. Varit liite oroliga för att flotten inte skulle komma men dök upp så fint här på em. Imorgon drar vi förhoppningsvis vidare mot Oostende i Belgien! Bild

Avd. För missöden 2

Wilhelmshafen – denna stad är ingen pärla och heller inget som vi planerat att besöka men efter en tråkig nattsegling från Brunsbuttel( slutet på Kielkanalen) blev det alternativet istället för Nordeney… Vinden ökade markant runt hörnet från Cuxhafen till ca 15-16 sekundmeter med 3-4 m höga vågor och Kapten på Saga var kraftigt ulkig, hängde faktiskt mest utanför relingen(han gillar faktiskt inte att jag skriver detta) så på morgonen vände vi hit:)
Kan hälsa till vår käre svåger Stefan att vi nu druckit Jever idag – helt ok…