Från Almunecar till Almerimar

Senaste 10 dagarna har vi tillbringat i Almerimar som är en stor Marina mitt i en öken… faktiskt är det nästan så – när vi kom hit så var det bland det första hamnkapten berättade, samt att ett stort antal Hollywoodfilmer spelats in här av den anledningen. Almerimar är ingen gammal stad utan uppbyggd med semesterlägenheter, hotell, restauranger och butiker runt en stor marina och milsvida långa fina stränder (samt golfbana). Kanske låter konstigt men ganska trevligt ändå!
Här har vi bestämt att Saga ska få stanna över vintern när vi åker tillbaka till Sverige. För oss känns det väldigt bra här och klart billigast av de marinor vi har kollat upp som aktuella vinterhamnar.
Nu håller vi på för fullt med att förbereda Saga för vintern dvs. bland annat tvätta segel och packa ned dem, konservera motorer, städa och tvätta ur båten – ska kanske inte säga att vi håller på för fullt för det är inte sant, vi hinner med lite annat också… Vädret är härligt, fortfarande ca 26-30 grader varmt och sol -så badar gör vi förstås:) Vi träffar andra svenskar som har båtar här och bofasta men även en hel del andra nationaliteter som övervintrar här.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Här ligger vi ankar utanför Almenucar – en av många fina solnedgångar..

Inte så ofta man ser små öar i havet längs denna kusten

Saga ligger som tredje båt!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Man behöver inte trängas på stränderna här!

En dag var vi uppe i en liten bergsby -El Arroyo tillsammans med vännerna Anders, Sussie och Hans -där fanns ett litet vattenfall med härligt kallt vatten att svalka sig i, samt som bonus några fikonträd med mogna fikon att plocka

Här låg också en restaurang…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
som serverade Getgryta eller rättare sagt killing-gryta – som smakade helt ok(mycket bättre än vi hade trott)!

Vi har även hunnit med en liten putt-tävling på golfbanan här i samband med ett födelsedags-firande av Hans

Har också varit på vårt spanska favorit-varuhus Corte Ingles i närmaste staden El Ejido och fann här en fantastisk strykbräda(som vi inte köpte)!

och inte som man skulle tro en barnvagn -utan på husdjursavdelningen, en vagn till sin lilla hund:)(som vi inte heller köpte)

Puerto Banus och födelsedagsfirande

Idag ligger vi ankar utanför Almenucar – lite annorlunda än Puerto Banus som vi har tillbringat 12 dagar i -för att vara tillsammans med alla våra barn och fira Klas och min födelsedag.. Vi lämnade Estepona för 2 veckor sedan – där vår nya bom kom på plats och jag tog årets första bad i havet – förutom vinterbadet på Väderöarna i januari och ofrivilliga badet på Vinga i mars…
Puerto Banus är ett helt ok ställe dock lite flashigt i hamnen med många motorbåtar modell större och längs hamngatan många fina bilar och butiker.. IMG_1494
Anledningen till att vi hamnade i just Puerto Banus är Nellie – CarlJohans flickvän vars mamma så väldigt vänligt lånade ut sin lägenhet så alla våra 7 gäster slapp att klämma in sig i båten..
CarlJohan och Nellie!

Vi har haft lata dagar med sol, poolklubbar, stränder, födelsedagsfirande, och lite turistande, vi haft tillgång till 2 bilar så det har fungerat fantastiskt bra!
Klas omgiven av barna (o mig) på sin stora dag

Tårtor för en 60-åring!

Födelsedagslunch för Klas!

Fanny och Travis

AnnaMaria och Astrid

Denna krokodil fanns på stranden..

Fantastiskt god Tapas!

William o CarlJohan

OLY
MPUS DIGITAL CAMERA
William utanför River Garden – veckans boende!

Snyggt Astrid!

Ongarna gillar fortfarande att leka i sanden..

Denna bild utlagd med viss tvekan..

Vi lämnade Puerto Banus igår när sista barnen Anna-Maria, Astrid och Wiiliam flög hem – vi seglade genast iväg och lade oss för ankar och upptäckte att t.om gummijollen fått beväxtning i botten- kan det bero på längeliggande i marina??