I hamn igen!

Lämnade Almerimar i söndags, enligt vår loggbok kl 09.00 med 3 s/m vind så vind i seglen blev det inte så mycket med först!

Första natten i en ankringsvik, kändes lyxigt efter att ha legat i Marinan i nästan 2 veckor…  Startade tidigt och fick fina vindar så att Gennakern fick komma upp efter som vanligt lite strul.. denna Gennaker vill inte alltid rulla ut sig som vi vill av någon anledning!

Cartagena blev vårt mål i förrgår, vi har längtat lite hit av någon anledning, en gammal stad med mycket historia som vi inte ska belasta er med som läser detta men har blivit en del vandringar för oss igår och idag!

Avslutar detta inlägg med en bild på Klas som egentligen inte uppskattar sin öl. – Den är serverad i sejdel!!!

10 dagarna senare…

Så har vi tillbringat veckan med städning, putsning, sortering, installerat nya batterier, VHF, fått vår Radarstolpe lagad och även fått en del andra saker gjorda.. Har blåst mycket här i flera dagar så först idag kunde Klas hissas upp i masten för kontroll av fall och lite annat.. och därefter har segel kommit på plats!
Här i Almerimar är det just ingen säsong för sol o bad ännu men låånga orörda stränder! Inget bad för oss, trots 23 grader i vattnet..

För några dagar sedan tog vi oss en liten utflykt via Sierra Nevadabergen till staden Granada och besökte bl.a La Alhambra, en Borg från 13-1400-talet med vackra slott och trädgårdar – mycket rosor- skulle lilla mamman uppskattat:)!

imageimage image

Sedan fick vi ju naturligtvis besöka Granadas Katredal, som ska vara världens största och äldsta Rennäsanskyrka- mäktig förstås men som det numera ofta är i katolska kyrkor så kan man inte tända ett ljus utan lägger en peng så tänds ett batteri-ljus…
Stadsdelen Albaicin är mycket gammal, den också väldigt mysig, vi bodde i ett hus från 1400-talet och hade utsikt mot borgen Alhambra vilket inte var fel alls!

På vägen hem stannade vi till i staden Guadix där många invånare bor i grottbostäder(inte helt ovanligt även i andra delar av Spanien). Dessa grottor varierar i skick, vissa mycket enkla andra fina! Vi träffade en familj och blev hembjudna till deras grottbostad som var både stor och sval -men lite mycket flugor i vår smak…

image image

Avslutningsvis på vår smitning från Saga åkte vi vägen om fyren Cabo de Gata som är skiljelinjen mellan kusterna Costa del Sol och Costa Blanca. I en liten fiskeby hittade vi en mycket enkel restaurang men med fantastiska skaldjur, ibland har man tur:)!

Sista 2 dagarna har vi haft ännu mer blåst och vi fick tillfälle att istället besöka Nerja, en fin liten stad på Solkusten och bunkra lite Kalles kaviar samt Sill och snaps( snart midsommar) på IKEA i Malaga – Ja snaps såldes faktiskt på IKEA!!
Om någon undrar varför vi inte skrivit tidigare så beror det på lite strul med bloggen – den vill inte ta emot inlägg längre än exakt 96 tecken – tips på anledningar till detta mottages gärna!!

Imorgon lämnar vi tillbaka hyrbilen så om några dagar ska vindarna förhoppningsvis tona ned sig något -och då är vi klara för avspegling österut!