Passerat midsommar..

Midsommar blev i ankarvik utanför Palma – och skadefri detta år, för er som undrat;)…

Anlände till Mallorca i början av midsommarveckan och efter att fått tillstånd om att ta oss till Naturreservatet och ön Cabrera för 2 nätter, vilket är max man får stanna i juni månad, seglade vi dit. Cabrera är lite annorlunda, man får inte ankra utan ligger på boj och max 50 båtar tillåts vara där samtidigt!  Ska vara ett rikt naturliv där och vacker natur och man får inte gå vart man vill på ön!  – Så mycket djur och fåglar såg vi inte även om det var vackert och vi tog några längre vandringar där man fick gå… fast ändå var det något speciellt med Cabrera! Tror kanske att vi är bortskämda från Sverige med vår natur…

Några grottor var vi inne i med jollen, en av dem fick man inte åka in i.. och genast kom sjöpolisen farande!

Sedan har vi sölat runt i olika Calor och ankarvikar här på Mallorca och även turistat i Palma som är en så härlig stad!

Här kommer lite bilder på hur vi spenderat en del av vår tid och imorgon kommer Klas syster Gunilla och hennes man Stefan och då kommer vi kanske att vara mer strukturerade..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så vacker var himlen när vi skulle segla från Palma-bukten till Cabrera – på natten kom regn och åskvädret dit ut..

Utsikt över ankarviken från Borgen på Cabrera!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2259

Mycket ödlor på Cabrera o svårfångade på bild..Klas försöker dock!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Detta var enda baren och bästa stället på ön(och ölen) enligt Klas!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så vackra färger i grottorna!

IMG_2303IMG_2309OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Förstås Katredalen, typiska sötsaker och som vi tyckte vackert hus i gamla delen av Palma!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hittar inga fina statyer längre sedan vi lämnade spanska fastlandet så det blir istället en enligt mitt tycke fin ”krokodil” istället..

Vilobild..

och Klas hoppar.. men jag missade nog hoppet!

Sista dagarna på spanska fastlandet och – sedan Balearerna!

Sista dagarna innan vi seglade över till Balearerna försökte vi se så mycket som möjligt av Costa Blanca.. ankarvikar och bl.a staden Altea och Calpe. Sammanfattningsvis så har kusten blivit vackrare och grönare ju mer nordost vi kommit men också mer skvalpigt i ankarvikarna..

I söndags så seglade vi i alla fall över till Balearerna och Formentera och ankrade upp i Espalmador vid ön Formentera som ligger granne med Ibiza. Här har vi legat i 3 dagar och tagit oss med lillabåten till staden Punta Sabina på Formentera för lite omväxling och proviantering- bra att ha 20-hästars motor ibland…

Nu ligger vi i ankarviken Tamanarca sedan igår, utanför Ibiza stad och detta inlägg blir från Club Nautico som har wifi, vilken är en bristvara när man seglar.. Som en parentes kan jag Annika säga, att när jag var i Ibiza stad på 70-talet så var det inte lika stort eller så hade jag andra intressen..  Nedan blir det lite bilder från senaste veckan!

Utsikt från toppen av Altea

Den obligatoriska ölen enligt Klas på torget utanför Katredalen i Altea

IMG_2203OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2183

För att ni ska få lite känsla för det turkosa vattnet och fiskmåsen som ville vara med på sista fotot..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ytterligare en intressant figur från Ibiza stad!

Greenpeace lade till i hamnen strax innan oss – så klart att man vill fotograferas!

Och så är vi på toppen av Ibiza stad – uppe på borgen och Katredalen – och här här seglarna – fått med Klas för en gångs skull!

Mycket vindar!

Igår anlände vi från den lilla ön Tabarca till Puerto Villajoyosa. Tabarca ligger ca 5 sjömil från  Santa Pola där vi också tillbringat en natt.. Vi rör på oss men långsamt:) Vi har antingen ingen vind eller vindar från fel håll eller för starka vindar just nu – men har ingen brådska som tur är, så vi försöker lära oss att slappna av och anpassa oss till vädret!

Torrevieja var intressant – man hörde nästa inga spanska röster – de flesta runt oss talade skandinaviska eller engelska, även servitörerna!

Denna lilla restaurangen i Torrevieja var helt ok!

Visst är väl denna kvinna underbar?!

Intressant hus i Torrevieja..

Lite roligt att mitt ute på havet så möter vi katamaranen Rut med kapten Anders och gast herr Sörensen som är på väg hemåt från Balearerna till Almerimar – Lars Sörensen är den vänlige själ som vaktat över Saga i vinter!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Santa Pola är en liten sömnig och avslappnad  fiskeby som vi trivdes fint i!

IMG_2093_santa pola

På Isla de Tabarca ankrade vi i 13 sekundmeter, så första kvällen inbjöd inte direkt till att gå iland – ön besöks mest dagtid av turister som kommer över dagen med turistbåtar så när vi steg iland dagen efter var vi ganska ensamma på ön – finns, tror vi, bara ett hotell på ön!

Nu är vi i Villajoyosa, en ganska liten ort nära Benidorm, mest spanska turister fast egentligen väldigt lugnt och och inte så mycket människor på restauranger och på gatorna.. Lite speciellt i den gamla delan av stan är de växlande vackra färgerna på de gamla husen! Det blåser friska nordostliga vindar nu i några dagar så vi ägnar oss åt lite polerande och annat roligt!