Fler glada besök!

Anna-Maria och Anton anlände till oss i Puerto Portals(fortfarande Mallorca) efter en vecka i Juan les Pins, Frankrike. Anton har aldrig varit på en segelbåt tidigare, kanske beroende på att han kommer från Småland;) I alla fall har det gått väldigt bra hela veckan och han har(tror vi) lärt sig massor om segling, mycket vindar, inga vindar men om han vill segla igen vet vi inget…

Vi tog oss till Soller via Cala Andraitx, vidare upp till Pollensa och sedan Cala Ratjada för att sedan lämna av dem i Porto Cristo, alltså Mallorcas sydkust till västkust, norra delen och nu ostkusten, där vi inväntar CarlJohan som har med sig delar till vår bogpropeller. Saga ska upp på land imorgon för reparation av densamma och kanske få lite allmän rengöring och förbättring av sitt underrede…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cala Andraitx, andra dagen på vår segling – fin ankarvik men den dagen 36 grader varmt.. staden såg väldigt enkel ut från vår ankarhorisont men visade sig vara trevlig trots många flotta restauranger!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2492

Puerto de Soller! Anna-Maria ville bli av med lite energi och fick därför ro lite och på kvällen visade det sig att Anton gillar att grilla(vilket Klas gärna kan avstå från) och gjorde det väldigt bra! Iland hittade Anna-Maria förstås en VÄLDIGT söt liten kattunge..

IMG_2508OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2510

Sedan måsta man  förstås ta sig med det gamla trätåget från Puerto de Soller till staden Soller, en resa på ca 30 minuter, väl där MYCKET varmt men marknad den dagen och Anna-Maria var glad! Anton är MYCKET förtjust i glass fick vi också lära oss:)  Fin utsikt över hamnen från tåget!

Seglingen från Soller till Puerto Pollensa gick fint, väderfilerna hade lovat 15 knop och vi fick 15 sekundmeter… men så är det här! Här ägnar sig två män åt att låsa fast jollen i Puerto Pollensa;)

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

I Cala Ratjada på ostkusten hittade vi en liten grotta att köra in i och en liten vik att bada i med jollen!

Här har vi kockarna på Saga som grillade skaldjur och bläckfisk till oss! Bläckfisk har vi inte grillat på båten sedan Irene och Thomas på Lira seglade med oss förra året…

Och så var det dags att lämna oss, fast den bokade shuttle-bussen kom inte… och det blev taxi till Palma istället!

Astrid på besök!

Förra tisdagen kom Astrid flygandes från Sverige för att segla med oss från Porto Pollensa och träffa en kompis i Palma, så det blev lite hop-on-hop-off…  Så roligt att ha henne här men tiden går fort och i måndags var det hemresa igen. Det har blivit ankringsvikar mest senaste tiden och en tur upp i bergen till Pollensa som var en vacker lite sömnig stad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Astrids första dag på båten i Cala Formentor. Väldigt vacker ankringsvik, där finns 3 restauranger iland men ingen har wifi -och kände oss lite isolerade;)

IMG_2412IMG_2400IMG_2398

I Pollensa finns det en trappa som har 365 steg och leder upp till en liten kyrka med fantastisk utsikt! Väl nere igen hittade vi detta lilla hotell som kändes helt tidlöst… och så alla dessa citronträd…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2408

Högst upp på ett bostadshus var denna ”installation”, mycket märklig – men skylten som satt på en stenvägg gillade vi!

IMG_2429OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

På Saga äter vi både ”nyttig” mat och mindre nyttig.. och har man handlat frukt och grönsaker på marknad så måste det sköljas innan det kommer in i båten för att inte bjuda in tråkiga gäster såsom kackerlackor och andra insekter.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Detta fotot är lite svårt att tyda men en eftermiddag när vi ska in och ankra i Porto Pollensa-viken  blåser det upp vindbyar  till 15-16 s/m och vi ser en person ligga i vattnet vid en upp och nedvänd kajak, vi får upp kvinnan och kajaken i Saga. Hennes man och 2 yngre barn har hängt sig fast i en ankrad båt och efter att vi själva ankrat så får Klas och Astrid åka ut på räddningsuppdrag och köra in den lilla familjen till hamnen. Ett av barnen vågade först inte släppa taget om den ankrade båten… Kajakuthyraren hade sagt till dem att det inte skulle blåsa den dagen, sanslöst oansvarigt..

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så i måndags kväll var det hemresa för Astrid och vi sitter på busshållplatsen i PortoPetro och väntar på bussen till Palma, den var bara 45 minuter sen…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2467

Dagen efter skulle Klas och jag roa oss på egen hand och då seglade vi till Puerto de Cala Figuera och drog in en tamp i bogpropelern, så nu ska båten upp på land och repareras i nästa vecka när CarlJohan kommer med delar från Sverige – annars var Cala Figuerera fint!

Med gäster på ett blåsigt Mallorca!

För en vecka sedan anlände Gunilla och Stefan till oss för en veckas segling! Att ta sig runt med buss på Mallorca fungerar väldigt bra och våra gäster tog sig till ankarviken i Santa Ponsa på västsidan av Mallorca smidigt där vi mötte upp eller rättare sagt de var redan där när vi kom med jollen..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi har rört oss runt sydost-kusten på Mallorca i olika ankarvikar och de senaste dagarna i marinan Porto Cristo. Vindarna har nog inte varit riktigt med oss men vi har haft väldigt roligt och härligt ändå! Vädret är ju som det är…  och väldigt växlande, vilket vi nog inte har förstått förrän nu!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cala Fornells var en fin liten ankarvik!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I San Jordi såg vi utvecklingen från vattenskidåkning till Vattenskoter med högtryck under ”galoscherna” – såg väldigt roligt men svårbalanserat ut…

Fina dagar på havet!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Svägerskorna är iland vid ankarviken Porto Pedro!

Syskonen!

Och så har vi  kommit i hamn i Marinan Porto Cristo efter 26 dagar för ankar – då blir det dags för klippning!

Fiskehamnen i Porto Cristo hade inte såå mycket yta- mest nöjesbåtar…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så fick vi vara lite turister och se saltstensgrottor förstås – imponerande dock!

Sista kvällen med Gunilla och Stefan blev middag på Club Nautico i marinan och idag har de tagit bussen vidare mot egna äventyr i ytterligare en vecka här på Mallorca – Vi kommer att sakna dem – och ja, vi har haft ganska bra struktur nu när Stefan varit med oss..