Frankrike

Nu har det väl dröjt lite med inlägg på den här sidan…

Sitter och skriver det här i Göteborg, varit hemma i 10 dagar och åker tillbaka imorgon till marinan i Mandeliu, Cannes-bukten där Saga ligger o vilar(från oss). Lite jobb för Klas här hemma, för mig att se till och träffa mina gamla föräldrar och förstås träffa våra barn. Har även hunnit med några vänner bl.a Kerstin och Staffan på s/y Balance som är här på sommarlov från Karibien.

Vi har haft det härligt sedan vi kom till Frankrike och Toulon, Franska Provence och Cote d’Azur är så vackert och att fransmännen älskar att segla är helt klart – så mycket segelbåtar ute och de seglar i alla väder – även när Mistralen som är den den härskande vinden är här -och kommer med jämna mellanrum! Vi har legat fint i ankarvikar och även om det har blåst en hel del så är det många ”Cap” här dvs uddar som ger lä om det blåser.

I Toulon satt dessa herrar i brons och samtalade! Vi träffade också ett par danska seglare som var på väg hem efter 6 år i Medelhavet! Hade en trevlig kväll med med dem och ett Italienskt par som var Restaurangägare i Italien och de lagade 6 -rätters middag, fantastisk mat!

IMG_2702IMG_2693IMG_2688

I St. Tropez är det inte baaara stora båtar som visar upp sig i hamnen även om de backar in så fint i hamnen på kvällarna för just detta!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter  St. Tropez seglade vi vidare och passerade det vackra Massif de l’Esterel, bergen med de vackra färgerna. Vi har tidigare kört bil här tidigare och naturen är fantastisk, många vandrar, cyklar, det är sjöar och man kan ägna sig åt forsränning bl.a.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2731IMG_2730

Ankrat utanför den lilla byn Theoule-sur-Mer, iland fanns det sötaste hamnkontoret hittills och förstås hittade vi en man som vilade från sitt Boule-spel:)

IMG_0218OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2755

Ankrade utanför Ile Sainte -Marguerite som ligger nära Cannes-bukten, är mest känt för sitt fängelsefästning – Fort Royal där mannen med Järnmasken hölls fången… men mycket vacker natur dessutom. En enda svensk båt(många franska o andra nationaliteter) låg ankrad där och det visade sig vara Ulf och Christina, långseglare som i vintras efter 8 års segling sålde sin s/y Roxy i Thailand och nu köpt sig en större motorbåt och ska vistas i Medelhavet framöver! Flera gemensamma vänner från JRSK(Jordenruntseglarklubben). Så vi har haft roligt tillsammans med dem i olika ankarvikar där vi rört oss runt för att undkomma Mistralen! Har såklart också varit i Juan-le-Pines och ätit Musslor osv. på strandrestaurangerna som är svåra att finna någon annanstans…

I Antibes har de ett väldigt magert hus men å andra sidan väldigt feta lyxyachter!

Sista veckan på Balearerna!

När AnnaMaria och Anton lämnat oss så kom CarlJohan till Porto Cristo på kvällen!

Saga skulle upp på land och vi fick en dag med reparation och bottenmålning som CarlJohan fixade medan Klas ägnade sig åt bogprop! Jag assisterade lite lätt…

Vind som vanligt här och det blev Cala Ratjada innan vi seglade till Menorca och staden Cituadella, ganska turistiskt men vackert och lagom stort!

Därefter ankarvikar innan vi kom till Mahon som är den största staden på Menorca. Fin segling tillbaka till Mallorca och Cala Formentor och sedan Puerto Pollensa där CarlJohan tog buss till flygplatsen i lördags morse. Vi hissade segel mot Frankrike och Toulon och kom fram igår kväll!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2531IMG_2553

Upp med Saga, jobb pågår och åter i vatten och alla är glada och nöjda!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Att spola båten ren från saltvatten i hamn är faktiskt ett nöje – man blir lite avkyld i värmen!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2575OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cituadella! infarten, och vackra hus med smala gränder!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

En av fördelarna med våra gäster är att de gillar att grilla(det gör inte Klas)! CarlJohan gillar även att fota under vattnet!

Mahon – i bakgrunden ligger Saga på flytbrygga, vy från flytbryggan och så måste ju en liten sjöjungfru komma med..

En regnig o blåsig dag utflykt med bil – till bl.a Spaniens äldsta begravningsplats 1200 fc, dock inte så mycket att se.. Dagen efter blev det rakningsbestyr och segling mot Mallorca igen!

IMG_2645OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_2657

Vinkar av CarlJohan i Puerto Pollensa! Denna lilla fripassagerare följde med oss i 12 timmar, han verkade lite deppig men flög fint iväg innan vi gick in i hamnen i Toulon!