Isola del Giglio – Isola di Giannutri – Rom!

Av de återstående öarna i den Toscanska arkipelagen var det några vi inte fick gå i land eller ankra utanför. Den lilla ön Pianosa som är Nationalpark, nästan helt platt ca 30 m hög , man ser byggnaderna innan man ser ön… ej heller ön Montecristo som är ett naturreservat, 650 meter hög och konformad. Alexandre Dumas valde i alla fall ön när han skrev Greven av Montecristo…

Vi seglade till Isola del Giglio -som kanske blivit mest känt under senare år för den onödiga grundstötningen av kryssningsfartyget Costa Concordia i januari 2013. Det var ju mycket skriverier om bl.a den fege kaptenen och ett antal människor dog ju tyvärr även om fartyget gick på grund väldigt nära ön- när man ser på sjökorten här begriper man inte hur det stora fartyget med 4000 passagerare kunde gå så nära land…

Det undrade nog denne vackre sjöman i brons också…   öns hamn – Giglio porto

Vacker ö var det i alla fall, fina och väldigt branta vandringsleder fanns.. vi vandrade upp till  Castello Giglio som är en fästning och liten by dit befolkningen förr tog sig när piraterna kom för att länsa ön!

IMG_4251IMG_4256IMG_4264

Här har vi lämnat lilla gummi inför vandring, foto är från vandrings-leden och strax innan vi var framme i Castello Giglio högst upp på ön hittade vi en vilobänk med skugga….

Uppe i den lilla byn och det bästa var att det fanns en buss ned tillbaka…

En, vad vi tror mycket gammal dörr lät sig fotograferas, gatunamn vet vi ej men de som äger dörren bor på nr 23…. När vi kom tillbaka ned till lilla gummi så satt dessa 2 damer parkerade i sina campingstolar intill – fick någon slags känsla av 70-tal;-)

Ytterligare en ö blev det – Isola di Giannutri som är Nationalpark och marinreservat vilket betyder att man inte kan gå lös på ön och bara får lov att ta sig in till ön i vissa zoner samt bara ankra i dessa zoner också… Vi vet att det finns ruiner från romerska villor här på ön men man får inte gå fritt…

Ankringsviken hade en fantastisk färg, så häftigt! Dessa skyltar på ön fanns precis överallt – vi försökte ta oss runt lite men ön hade en känsla av övergivenhet över sig… inga människor fast fiskmåsar och trutar var det väldigt gott om..

Sedan seglade vi ifrån Toscana och in i det Tyrrenska havet, namnet kommer från det antika folket tirreni mera kända som etrusker. Det blev en natts ankring utanför Santa Marinella vid fastlandet igen. Åska och regn, tack så mycket…

Och nu ligger vi i hamn, närmare bestämt i Fiumicino Canal, marina Darsena Traiano utanför Rom! Här ska Saga ligga i 10 dagar medan vi flyger hem till Göteborg och roar oss med barnbarn, barn och föräldrar!

På väg in i kanalen, mest fiskebåtar längs med kanalkanterna! Marinan – känns lite vilsamt att sova i hamn nu – efter 3 veckors ankring:-)

Fortfarande Elba!

Sedan senaste inlägget härifrån Elba så har vi seglat, ankrat i olika vikar, legat i hamn några nätter i Marina Marciana pga kraftiga vindar, regn och åska.. åkt runt med lokalbussar och vi har bergsvandrat i stort sett varannan dag, för här finns så många vackra vandringsleder.

Elba är en häftig ö på många sätt påminnande om Mallorca – dramatisk natur, höga berg men också vackra stränder och vikar… fast förstås mindre och här är färre turister  och de flesta kommer via fastlandet med färja – flygplatsen är inte stor..

Än så länge har vi ofta varit ganska ensamma i ankarvikarna.. Den vackra Vårginsten som har blommat så häftigt på ön börjar nog inse att sommaren har kommit!

IMG_4116IMG_4118IMG_4134

Bilder från en vandring på norra Elba, vi hade nog vandrat uppåt i närmare 4 timmar, svettigt, passerar vattenfall och så kommer vi till den lilla byn Marciana där hittar vi denna mycket enkla bar lokala gäster men med fantastisk god mat!! Fanns bara uteservering på andra sidan gatan…

IMG_4207IMG_4144IMG_4136

Egentligen kunde man låta bli att fotografera, det blir aldrig lika vackert som i verkligheten.. Detta lilla kapell, kanske 10 kvm var nog till för de herdar och bönder som gick på åsnestigarna förr!

IMG_4177IMG_4185IMG_4188

Här på Elba bröts järnmalm ända från romartiden fram 1943 då allt bombades.. Vi ankrade  utan för Porto Azzuro, vackert men deras Poseidon var inte snygg!

IMG_4195IMG_0384IMG_0382

Här är ett av årets projekt – Solceller på dävertarna! (rättstavat?) Går att hissa upp åt sidan när vi backar in i hamn – om nu någon funderade över detta! Nästa set bilder visar det lite fiffiga att ha landgången placerad mellan oss om vi skulle vilja ha lite egentid;-) när vi seglar -bara att sätta sig akteröver..

IMG_1715IMG_4220IMG_1736

I Golfo Lacona ankrade vi i nordöstra hörnet och någon timme senare kommer det en man simmande och bjuder in oss till en av restaurangerna i bukten.. Han pratade svenska, heter Franchesco, drivit restaurang i Göteborg i många år och har nu öppnat restaurang Korbella här.  Vi har stannat här längre än vi tänkt oss – Ett härligt ställe,  fantastiskt god mat varje kväll och goda lokala viner här från Elba och blivit serverade av Klara (som bor i Göteborg på vintern)!  Franchesco är också bosatt i Göteborg vinter-tid men mamman kommer härifrån Elba…

Imorgon om vindarna tillåter seglar vi vidare söderut mot Isola del Giglio och Isola del Giannutri.. dags att slita sig från Elba!

Kommentarsfältet fungerar fortfarande inte men skriv gärna kommentar i mail som en del av er redan har gjort… :-) Gå in i menyn och tryck på kontakt!