Esmeralda-kusten, Sardinien

Så gick det några dagar, vi fick bl.a fel på generatorn som är ganska trevlig att ha för oss – ger ström när vi ankrar för att hålla igång kylar, göra vatten, ladda osv.. Klas roade sig i motor-rummet ganska mycket och länge – där inne är det inte heller så svalt..

Därefter fick vi CarlJohan och Nellie på besök! Vi hämtade upp dem i Olbia, där finns det en kaj som är gratis vilket är ovanligt här på Sardinien – vanligtvis mycket dyra Marinor – men det undviker man gärna ändå – här finns så många fina ankringsvikar!

De seglade med oss längs Esmeraldakusten dvs på östsidan av Sardinien. Vi har haft rejält varma dagar, upp mot 35-38 grader och energin räcker mest till för att bada….

Nyanlända!

Från dag 1 har Nellie spanat och väntat på att Delfiner ska dyka upp, i år har vi bara sett delfiner en gång innan men på fjärde dagen kom det ett litet gäng som höll oss sällskap i nästan en timme. Ja, vi har fotat – det blev som vanligt inte så mycket delfiner som fastnade på bild men fina filmer – fast det funkar inte att lägga ut på denna blogg..

IMG_4669IMG_4633OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Våra Paddelbrädor har använts på lite olika sätt senaste veckan, förutom att stå upp och paddla på vanligt sätt har CarlJohan använt brädan för vattenskidåkning, de har yogat och tränat på brädorna och knött sig båda på samma bräda för utflykter..

Veckans grillmästare – och som vanligt är Klas väldigt nöjd med att dela med sig av denna syssla!  Badbild!

En vecka går så fort och efter vi lämnat av CarlJohan och Nellie i Olbia igen blev vi kvar på gratis-kajen en natt pga vindvarning, på kvällen var det roddtävling i hamnen och det firade bogserbåten med att spola vattenkaskader…

Staden Olbia ligger längst in i en bukt- vi seglade iväg på morgonen, ca 1 timme att ta sig ur  bukten med fina vindar och när vi viker runt hörnet söderöver kommer Ponente (starka västvindar) farande med 22 sek/m..  5 timmar senare ligger vi ankrade utanför La Caletta där vi stämt träff med våra JRSK-klubbkamrater Roger och Agneta på Spindrift som är på väg norröver och ska övervintra båten i Rom efter många år i Grekland!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här kommer de farande till Saga!

Vi hade en trevlig och rolig dag och kväll tillsammans!

Nu ligger vi ankrade utanför den lilla staden Arbatax för att så småningom dra oss till sydsidan av Sardinien.

Sardinien – mest La Maddalena Nationalpark

För drygt en vecka sedan kom AnnaMaria och Anton för att segla med oss!

Vi har seglat mestadels i La Maddalena Archipelagon som är ett Nationalpark och marinreservat på nordostsidan av Sardinien. Detta innebär många restriktioner och förbud, bl.a på sina ställen får man inte ankra utan ska ligga på boj… Det skojiga är att den informationen är skriftlig och man betalar för att ligga i ankarvikar men i verkligheten finns inte en enda boj utan havsbotten skövlas av ett stort antal ankarliggare dagligen… men skärgården är vacker i allafall!

Vi hade beställt milda vindar denna veckan men som vanligt häromkring så ville Mistralen från Frankrike även blanda sig i.. Fint nog finns det ankarvikar som skyddar mot både vindar och swell (dvs vågor från annat håll än vinden) i Maddalena -skärgården.

Här ligger vi ankrade i Porto Palma, en ganska stor vik där det även finns segelskola, det var 30  grader i luften,  30 grader i vattnet och vindarna var 30 knop – och vi hade första parkett för alla små segelbåtar som kapsejsade i stort sett hela tiden.

IMG_4529IMG_4558OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Saker som man kan roa sig med är bl.a paddla bräda, stående, sittande, ensam eller två är fritt;-) AnnaMaria provar en av våra nya snorklar – lite annorlunda modell faktiskt… Klas och AnnaMaria jämför magstorlek fast Klas fuskar och drar in sin mage:-)

IMG_4518OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_4505

Vi grillar en hel del, Anton tar gärna över den sysslan… Mittenfotot är lite udda – Klas tog det i vattnet ngn vecka innan, vi undrade lite vad det var för något – och veckan efter är vi tillbaka i samma vik  och då hittar AnnaMaria och Anton det som visade sig vara ett snäckskal när de snorklade!

IMG_4583OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En av alla fina kvällar på Sardinien,konstig nog dricker vi Roslagssnaps, nej vi är inte sneda – det är flaskan..

I den lilla staden la Maddalena satt herr Garabaldi så fridsamt och väntade på att jag skulle fota honom… och det gjorde jag, för det var längesedan jag träffade en sådan figur;-)

Från Rom till Korsika och Sardinien

Så var vi tillbaka i Rom efter vår lilla tripp till Göteborg!

Här är en av anledningarna att åka hem – att få träffa lilla barnbarnet Saga!

Lite turistande blev det i några dagar, även om vi varit här förr så finns det mycket att se eller bara vandra runt!

IMG_4453IMG_4354IMG_4360

Favoriten är Pantheon, byggdes år 118 e Kr och med sitt fantastiska hål i kupolens mitt kan man bara stilla beundra…  Trastevere som betyder ”på andra sidan Tibern”  var förr arbetarkvarter men är nu vilsamma kvarter att vandra runt i – och lokala herrgänget sitter utanför och kollar in oss turister ..mitt i Rom känns ändå Tibern ganska off på sina ställen!

Monumentet Tutti Potenziale Bersagli från 1995 är tillägnat alla offer från nazismen, rasism och alla förföljda minoriteter i världen..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Överseglingen till Korsika från Rom tog ca 28 timmar i fint väder med lugna vindar, här är soluppgång på mitt pass!

Vi seglade in till Bonafacio på Korsikas södra udde, vi var ju på Korsika förra säsongen också men kom då inte så långt söderöver! Härliga bergsformationer och naturligtvis det obligatoriska Citadellet/Fortet!

IMG_4418imageIMG_4403

Ytterligare bild på Citadellet, en mås som gärna ville posera och så hittade jag en gammal dörr från 1881 i den gamla staden!

IMG_4488OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sydost om Korsika finns några öar – Ile Cavallo och Lavezzi som har fina ankringsvikar med ett antal grund – så vi kände oss nästan som i Bohuslän när det gällde navigeringen.. vackra klippor och härligt vatten! Vi träffade en norsk familj som seglat här och på Sardinien i många år…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Solnedgång i Porto Lisca, första kvällen på Sardinien!