Syrakusa mest!

Ankarviken i Taormina var vi till slut färdiga med och seglingen fortsatte söderut mot Syrakusa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etna breder ut sig när vi lämnar!

När vi anlände till Syrakusa blev det hamnplats i porto Marmoreo, egentligen privat hamn men vi hade tur och fick plats bredvid en mycket trevlig engelsman som sålt av sitt boende i London och nu tillbringade sin tid här på sin båt! Vi fick också fin solnedgång och en promenad i Ortiga som är den gamla delen av staden – Katredalen var vacker men eftersom det finns så mycket gammalt här från f.Kr så räknas den inte in som sevärdhet tror vi…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_5052

Syrakusa är en av de första och största grekiska kolonierna på Sicilien och hade sin storhetstid mellan 480 år f.Kr fram till 211 år f.Kr då Romarna intog Syrakusa. Grekiska teatern som vi bl.a besökte är fantastisk och ligger så vackert med utsikt över havet! Vi såg också Katakomben där man tror Arkimedes begravdes. Född i Syrakusa och var berömd matematiker och uppfinnare av bl.a Arkimedes princip.. dödades 212 f.Kr av en romersk soldat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_5049

Latomia del Paradiso – vi besökte stenbrottet där grottan som kallas Dionysis öra fanns, Dionysis var en av envåldshärskarna under den grekiska perioden och i grottan hölls fångar och slavar – Dionysis kunde höra vad de sa  därinne i grottan…  Klas och jag testade – hörde precis de han sa därinne när jag stod på utsidan…

I parken denna fina soffa från f.Kr…

IMG_5010OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Såklart måste vi besöka Santa Lucia-Katredalen eftersom vår Lucia kommer härifrån och svenska Lucior kommer hit varje år… Denna kyrka från barock-tiden är byggd  på ett grekiskt antikt tempel, lite mysko av de kristna faktiskt.. Under kyrkan katakomber en masse som under andra världskriget användes som skyddsrum – dock inga begravda kvar då! Katakomben där Lucia begravdes syns i fotot under altartavlan men numera är hon begravd i Venedig!

IMG_5062 IMG_5066

Fin marknad varje morgon i Syrakusa – här har vi spanat in både ostron, musslor och volonger(små snäckor) som vi sedan köpte och hade till middag! Till lunch blev det bläckfisk för mig och fisk för Klas på marknadsplatsen…

IMG_5058OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så lämnar vi Syrakusa, rundar Capo Passero och anländer till ankringsviken och den lilla staden Porto Palo  och fin solnedgång:-)

Porto Palo har den största lilla fiskeflottan vi sett – mest små fiskebåtar faktiskt, vi fick ha jollen dubbelparkerad utanför de små…

Sicilien, Cefalu till Taormina!

Lördag kväll den 8 augusti när vi fortfarande var kvar i Cefalu gick vi in till stan för att hämta    William på tågstationen, han kom från Sverige och skulle segla med oss i en vecka!  Vi hann vara i stan i ca 45 min. och sedan kom från ingenstans en rejäl åsk och regnby som fick alla barer och restauranger att stänga snabbt, vi hann inte betala ens… skynda oss tillbaka, en 20 minuters promenad i ösregn, vind och åska till vår ankarvik och marinan där vår jolle låg vid en flytbrygga.. bryggan gick inte att komma ut på och Saga låg ankrad och skuttade runt med de andra ankrade båtarna hej vilt i mörkret som lystes upp av blixtarna och sjöräddningsbåtar körde runt en del..  En timme senare kom William och då var vädret över men vår gummijolle hade tyvärr fått lite stryk av flytbryggan – Främre pontonerna punkterade bl.a… men vi är tacksamma att ankare och kätting höll och Saga inte draggade..  Dagen efter fick vi reda på av marinan att det hade blåst ca 30 m/s och 40 m/s i byarna!

IMG_4833IMG_4836OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cefalu precis innan ovädret, den sorgliga synen av jollen på kvällen och upphängd i däverterna morgonen efter…  vi lyckades ändå fixa och laga jollen provisoriskt fast den är väl antagligen körd.. – och är ju ganska nödvändig eftersom vi mestadels ankrar med Saga.

Sedan blev det segling till de Lipariska öarna norr om Sicilien!

IMG_0444OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_4852

William badade på 1000 meters djup i Tyrrenska havet och sedan anlände vi till ön Vulcano som för övrigt luktar svavel även om vulkanen är utslocknad- detta ger möjlighet till varma lerbad som anses nyttigt men som vi inte hade möjlighet att testa för där väntade ett nytt regn och åskväder.. Dagen efter fick vi handla färska räkor av fiskarna och på kvällen blev det grillade räkor!

Nästa ö blev Lipari med ytterligare åskväder hårda vindar tyvärr, så inte mycket tillfälle att utforska den ön. Salina blev nästa stopp och vädret lite vänligare inställt!

IMG_4855IMG_4862IMG_4864

Glassen är förstås suverän här! Denna lustiga lilla figur/staty fanns utanför kyrkan… och denna lilla sjöbod Salina-style var rätt söt!

Så är vi på väg mot Stromboli som fortfarande är aktiv och har så varit i ca 2000 år! Det blev nattsegling dit och vi fick se gnistor och glödande klot komma ur vulkanen – men det fastnade ju tyvärr inte särskilt snyggt på bild tyvärr..

Nattseglingen fortsatte mot Messina och där mötte oss dessa märkliga båtar – som fångar svärdfisk genom att utkiken i toppen kollar in var fisken är och männen i fören på bogsprötet(som är längre än båten) dödar fisken med Harpun! I Messina lämnade William oss för Sverige igen.

Vår segling gick vidare till Taormina! Fina ankarvikar och även kan man ligga på boj hos George som är en engelsman från Malta, det kostar dock… En av anledningarna till att stanna här var pga vulkanen Etna! Vi vandrade upp till den lilla staden Taormina som är väldigt mysig men med mycket turister såklart.

IMG_4923IMG_4918IMG_2129

Den största behållningen var den grekiska teatern som byggdes av grekerna 200 f.Kr! Den användes som teater men även för gladiatorspel! Här är opera-kvällar under säsong och akustiken är fantastisk och dessutom hittade vi denna lilla skulptur:-)

På vägen ned till ankringsviken fann vi denna utsikt och även delvis mogna björnbär…

Och så blev det guidad heldagstur på Etna!  Vulkanen Etna, är Europas största och i högsta grad aktiv, når över 3000 m över havet och har ett flertal kratrar. Grekerna trodde att eldguden Hefaistos bodde där och smidde Zeus blixtar med hjälp av eld och lava.

IMG_4974IMG_4955IMG_4968OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här är några bilder bl.a är det intressant att se hur vissa växter och blommor klarar av att förhållandevis snabbt få fäste i lavan och växa. Björk, liknar vår fjällbjörk men är en speciell sort som bara finns här. Det lilla kapellet restes då lokalbefolkningen använder sin tro till att stoppa lavan -och tittar man i kapellet så har lavan stoppat precis där… Lavaströmmarna har bildat grottor – och för att krypa ned i dessa klär vi oss i hjälm! Det är på många sätt ett  slags månlandskap men ändå vackert!

Från Sardinien till Sicilien!

Så seglade vi så småningom till Cagliari på Sardiniens sydkust efter några ankarstopp på vägen! I Cagliari blev det marina-läge för Saga och jobbigt varmt – åtminstone för mig som ogillar hamnar – ingen svalka, inget bad… men Cagliari var en mysig stad med gamla kvarter och förstås fästning och Fort som naturligtvis var strategiskt högt beläget och = branta backar  att vandra upp för! Sedan hade vi ju förstås ärenden som man alltid har… Vi  hade nästan slut på våra kolsyrepatroner till Soda-streamern och det är ju ett ett i-landsproblem men väldigt trevligt att ha ändå;-) Vi hittade!

IMG_2047IMG_4778IMG_4777

Första bilden är på en svetthög på väg upp till Fortet och fästningen i Cagliari.. Vi hyrde bil och den enda och största bilen att uppbringa med kort och oplanerat varsel var denna Smart! Klas fick dock plats även om ryggen nästan satt i bakluckan som tur var hade vi inte så mycket övernattningsgrejer med oss.. Vi har haft en del besvär på Sardinien att bli av med våra sopor bl.a för att vi oftast ankrar.. och marinorna inte vill ta emot vårt skräp.. men på marinan i Cagliari var det löst på ett smidigt sätt med shoppingvagnar.. undrar var det tog vägen sedan…

På vår lilla tripp besökte vi bl.a Su Nuraxi, de äldsta byggnaderna byggdes ca 1800 f Kr. av Nurager och bestod av Borg(såklart) försvarsverk och bostäder med både ett och flera rum. Su Nuraxi beboddes i nästan 2000 år. Utgrävningar startade så sent som på 1950-talet..

IMG_4784OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så lämnade vi Sardinien i soluppgången och sedan var det jag som hade turen med vakten i nästa soluppgång:-)

Vi anlände 30 timmar senare till den lilla ön Ustica ca 10 timmars segling från Sarinien och så här såg deras hamn ut från havet – och land…

Här får jag posera på huvudgatan och bakom mig är den lilla fina kyrkan.. Klas poserar med en kall öl och är något deppig över att den serverades i sejdel, ibland får även han offra sig…

IMG_4821OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cefalu, norra Sicilien anlände vi till igår, fin liten stad och vacker ankringsvik intill en liten hamn!

I viken låg en svensk båt Augusta af Alingsås med Stefan ombord som vi umgåtts med under dagen! Till sist en liten bild på en liten rar trehjulig bil som passar ypperligt i detta klimatet.. som fortfarande bjuder på 33 grader i vattnet och ännu mer på land..

Nu känns det lite som vår seglings-säsong börjar ta slut nästan.. Har bokat vinterplats för Saga på land på Malta och reser hem därifrån 1 oktober!