Montenegro till Kroatien

Sitter och skriver detta inlägg i Marina Kastela utanför Split i Kroatien. Har just nu egen semester (känns lite lyxigt) då Klas är hemma i Sverige för att hälsa på barnbarn i några dagar.

På min morgonpromenad träffade jag på denna lilla åsnan som var så söt och passerade lilla kastel Kambelovac

IMG_1250IMG_1245

Med mycket vind i aktern(bakifrån eller rumpan), vilket är bättre än rätt i näsan så seglade vi glada mot Montenegro och såklart som seglare ska man klarera in i Montenegro också i första bästa hamn där det finns Custom dvs Tull. För vår del blev det den lilla hamnstaden Bar som låg närmast för oss. Upp med Montenegro-flaggan -som är väldigt vacker och gula  Q-flaggan igen för att visa att vi inte var smittade av något.. Klas försvann till Custom – Bank – Hamnkapten och jag vaktade båten ihop med någon slags hamnpolis… men återigen alla väldigt vänliga och sedan runt hörnet till marinan i Bar där vi fick ligga bredsida!! Vi älskar detta- för då behöver vi inte veva ned vår jolle från akterdävertarna…

IMG_1036 Detta är Bar – och molnen förföljer oss…

Efter 2 nätter i Bar (inte i baren) ägnade vi dagarna åt spolning+spolning igen för att bli av med lite kol från Durres innan var vi färdiga att segla vidare – Klas med lite ångest då vi hade väldigt bra tryck i vattenslangen på marinan och en väldigt trevlig ryss som ägde bryggan där vi låg, han var väldigt mån om att vi skulle trivas…

IMG_1044 Så seglade vi mot Kotor som ligger längst i ett bergsmassiv, man får en känsla av alper eller kanske Gardasjön längs seglingen.. i alla fall hisnande vackert!

IMG_1087 I Kotor finns ingen marina men man betalar ändå för sin plats med ankringslinor…

IMG_1123IMG_1115IMG_1130

Här låg vi några nätter, delvis för att ta oss upp till toppen av berget men också för att det var mycket vindar och åskregn… vackra vyer och stora bänkar!

IMG_1144 Kotor och dess gamla inhägnade stad finns på Unescos världsarvslista, Stan förstördes till stor del 1979 vid en jordbävning men är är nu uppbyggd igen, den omges av en gammal ringmur som som vi klättrade uppför, lite jobbigt men väl värt utsikten när vi kom upp!

IMG_1145IMG_1165

Fin utsikt och 2 svettkorvar…

Så seglade vi vidare.. denna gången för att klarera ut, vi hade köpt en veckas seglingstillstånd och nu var sista utklareringshamn Zelenika men sista natten tillbringade vi i Herzeg Novi en liten fridfull hamn, åtminstone nu på försäsong. Ett fint Citadell men annars väldigt avslappnat med få båtar!

IMG_1194IMG_1186

Tro det eller ej men mycket vind från aktern och kallt och grått när vi lämnade Zelenika och Montenegro – och vi lyckades segla sönder vårt storsegel… jag säger att vi har lite otur men Klas säger att det är så för alla… i alla fall var nästa mål Dubrovnik i Kroatien och det blev marina Dubrovnik för att laga seglet om möjligt…  det gick inte att laga strimlor men vi har ju haft ett nytt stuvat med oss det blev att kassera det gamla! Fick mig en tur med bussen till gamla staden Dubrovnik från marinan i ösregn och åska – bara jag och mestadels japaner och kineser som beskådade staden.

IMG_1202 Ingen bild från Dubrovnik stad – men från min morgonpromenad som vart något helt annat – Väldigt vilsamt!

IMG_1213Så seglar vi igen, i en ankarvik Luka Polace på ön Mljet så badar Klas för första gången.. 16 grader på land och 19 grader i vattnet och jag avstår…

IMG_1215 Denna vackra fyr, bland ett flertal som vi redan sett, låg strax innan ön Lastovo!

IMG_1226IMG_1229

På ön Lastovo och viken Skrivena Luka hade vi bestämt att möta våra svenska seglarvänner på Crux6 och Atlantis af Göteborg, det blev en härlig eftermiddag och kväll med mycket glädje – och Camilla o jag hittade ytterligare en rejäl bänk att klättra/bli upplyfta på!

Nästa blogg lär väl bli här från Kroatien igen förhoppningsvis  – för det är här vi tänkt segla de närmaste månaderna:-)

 

 

Från Lefkas till Albanien..

Tålamod att invänta väder är nog inte vår starka sida, speciellt inte om man hamnar i Durres industrihamn i Albanien… Lågtrycken har stått som spön i backen sista veckan/veckorna och vi frågar oss emellanåt om vi inte skulle startat seglingssäsongen senare, vilket vi i och för sig har undrat de sista 4 åren;-) på våren! I Albanien har man en agent som klarerar in, tar betalt och tar hand om det mesta, kostar en liten slant, nu senast i Durres 80 euro inklusive hamnavgift(10 euro/natt)!

Senast vi skrev så väntade vi in väder i Nydri och därefter seglade vi till Lefkas som är ett trevligt ställe vi besökt förr, bra för proviantering.. och träffa andra svenskar!

IMG_0863IMG_0867IMG_0871

Avsegling Nydris, för Volvo går det inte så bra på Lefkas verkar det som.. o småbåtarna är så fina!

Sedan segling till Paxos – en liten pärla till ö, åtminstone nu i lågsäsong och vi fick gott om plats att breda ut oss i hamnen!

IMG_0907IMG_0918IMG_0926

IMG_0908IMG_0912

och så lite rara lokala båtar! Den lilla båten längs till vänster var även med på vykort – så originell är jag upptäckte jag i souvenir-butiken;-)

IMG_0906IMG_0938IMG_0945

Från första parkett fick vi följa ett bröllop i hamnen men jag tror vi missade något  – vi såg aldrig bruden, bara 2 män.. fast festligt och vackert var det!

IMG_0935IMG_0930IMG_0926

Lite vackra vyer från Paxos på morgonpromenaderna!!

IMG_0915  och citronerna som det är full fart på nu!

IMG_0961  På väg in till Korfu!

IMG_0971IMG_0978

Korfu håller på att göra om sin hamn, blir säkert fint för gästbåtar men är ej klart riktigt och hamnen luktar rent ut skit troligen efter att man grävt upp botten för större djup – gick knappt att vistas i båten och vi blev inte så långvariga där tyvärr men hann ändå med en promenad med ett glas vin och öl!

IMG_0878  och lite blommor..

 

Albanien kändes ju lite spännande – agent behövs eller rekommenderas för inklarering i landet och hamnen men faktiskt mycket smidigt, de står och väntar på kajen i Sarande, första inklareringshamn mittemot Korfu, sköter allt och kostar oss 60 euro…

IMG_0990IMG_0988

 

Här ligger vi och väntar med gul flagg!

I Sarande stannade vi en natt och sedan segling vidare 50 distans norröver till Orikum Marina – den enda i Albanien.. och den var öde vill vi tala om  – 3 gästbåtar, 2 HallbergRassy, i och för sig engelskflaggade  och vår Najad! svenska Orustbåtar!! Vi var på vischan kan vi säga. Marinan är ägs till hälften av en Italienare och de har det nog tufft att få detta projekt att gå ihop… De var allihop alla mycket hjälpsamma och vänliga. Vinden var förstås flitig och vi hade 29 sekundmeter av och till under de 3 dagar vi stannade där!

IMG_1003IMG_1014

Marinan och gästbåtarna..

IMG_1012IMG_1008IMG_1007

Intressant promenadväg in till samhället – Tillverkning av stråparasoller längs vägen och ett par som är ute och vallar sin get och ko längs vägkanten…  och en lite enklare shop för diverse ting!

IMG_1022 När vinden mojnar något seglar vi vidare till Durres, en hamnstad som tyvärr inte har någon marina då förstås.. men man har en marina, den är halvfärdig sedan de senaste 5-10 åren och används bara av fiskebåtar. Så vi som alla andra gästbåtar ligger i industrihamnen med närmsta grannar – lyftkranar! Blåsigt och förutom kranar så har vi också en stor kolhög som sprider kolet till vår båt med hjälp av den kraftiga vinden som inte vill ge med sig! Saga är mer svart än vit med kolhögar på däck och vi är inte glada…IMG_1028

Igår blåste det så mycket att vi tog oss en tur till Tirana – huvudstaden här i Albanien istället för att deppa ihop över eländet..

IMG_1026

Ovan är en bild på Historiska museet , pampig byggnad!  Tirana en blandad stad, framför allt i arkitekturen, staden blev ganska utsatt under andra världskriget och har sedan byggts upp i etapper under Hoxhas kommuniststyre fram till 1982, kommuniststyret försvann 1990 och Albanien är nu en demokrati men inte medlemmar i EU.

Idag har vi haft en STOR städdag på Saga för att bli av med allt svart sot och kol, det värsta är borta men en hel del kvar tyvärr..  Imorgon blir det segling ändå och nästa stopp blir Montenegro!

 

 

 

Från Malta till Grekland!

Sitter och skriver första inlägget för säsongen här i Nydri, Joniska havet i Grekland. Kom hit i fredags efter att ha anlänt från Malta 4 dagar innan. Seglingssäsongen började förstås på Malta 8 april då vi anlände från Sverige. Första 10 dagarna på land och därefter ytterligare dagar i marinan Msida för att invänta väder..
IMG_0766IMG_0795IMG_0762

Vi är inte såå noga med putsning av propellern tyvärr.. men klättra i masten gör Klas och jag ägnar mig åt reparation av diverse trasigheter.

IMG_0774

Äntligen är Saga tillbaka där hon hör hemma tycker vi!
Väder fick vi – läns mellan 8-16 m/s så fin segling över till Zakynthos i Joniska havet. Lustigt nog träffade vi 2 svenska båtar i hamnen – och det var lika många svenska båtar som vi träffade på hela förra säsongen i stort sett.

IMG_0817IMG_0818

Skönt med vår lilla supstuga som skyddar fint mot kyla o vind! Dags för gästflaggsbyte!

IMG_0822

Så härligt att få komma till dessa fantastiska färger igen!

Efter Zakynthos, nostalgi-seglade vi till Fiscardo och Sivotha små hamnar som vi bl.a besökte när vi seglade här med alla ongarna för 13 år sedan. Nu var det lite dött i byarna och vädret grått men roligt att vara tillbaka ändå.

IMG_0829  IMG_0845

Fiscardo och Sivotha

Så gick ankarspelet sönder när vi skulle lägga till i Nydri förstås, man kan trösta sig med att alltid är det något.. Från fredag när vi anlände och till imorgon tisdag firar man den grek-ortodoxa påsken med ledighet, parader och grillning och våra båtgrannar ojade sig över att allt är stängt om man vill ha hjälp.. men vi lyckades i alla fall få hit en elektriker som lagade ankarspelet, kontaktfel och fukt i kontrollboxen – så vi är glada igen!

IMG_0849IMG_0859

Nu ligger vi i Nydri och väntar på bättre väder, är ett litet lågtryck just nu med regn o blandade vindar. Fast egentligen väntar vi inte så mycket – är rätt skönt att bara vara, promenerar, putsar på Saga emellanåt, Klas jobbar.. vi lagar mat eller prövar olika grekiska rätter på restaurangerna – men snart rör vi på oss igen!