Lämnar Kroatien

Tillbaka i Grekland, Joniska havet sedan 1 vecka! Sista 2 dagarna i Gouvia marina på Korfu pga regn åska och vindar..

Sista veckorna innan vårt seglingstillstånd tog slut i Kroatien hade vi härliga dagar med fina ankringsvikar, vandringar och vacker natur.

imageimageIMG_1857

Här några bilder från ön Brac!

imageimage

Här ligger vi ankrade med lina i land på den lilla ön Scedro som ligger mellan öarna Hvar och Korcula. Ön är ca 8 km lång och här finns det bara ca 30 personer bofasta men knökfullt med ankrade båtar. Vi hade en fin dag och kväll!  Vid 21-tiden kommer denna trevliga lille man med sin lilla båt och pannlampa och radar upp lokalt vin, olivolja och marmelader och vi handlade! Sedan berättar han att han är lite orolig för inatt blir det åska, regn och hårda vindar, ja det var ju fint att veta för det finns inte med på våra väderprognoser… och mycket riktigt så kommer vädret mitt i natten och det är fullkomligt kaos i ankarviken med båtar som släpper ankare, driver och fastar i linor och andras ankare. Vi klarar oss men inte mkt till sömn den natten. På morgonen är det bara några båtar kvar…

imageimageimage

Vi seglade sedan vidare till ön Korcula och viken Vela Luka, här var så vackert, även solnedgången!! Det blir ofta att man fotar den…

Vi gjorde ett besök i Korcula stad, gammal och fin men så otroligt mycket turister -så detta fotot är istället tagit från staden mot utsikten;-)

imageimage

Så kom vi till ön Lastovo och viken Skrivena Luka som var vårt sista stopp i Kroatien och där man måste klarera ut från landet. Ön ligger längst västerut, har ca 900 invånare och tillhörde senast Italien fram till 1945. Vi vandrade och hade fantastisk utsikt(över Korcula)!

Lastovo är en fantastiskt grön ö och när vi vandrade fanns det kryddor att plocka, fikon, granat-äpplen, björnbär och även lite druvor plockade vi -fast de var odlade…

I Ubli, ett litet färjesamhälle dit båtarna från fastlandet anländer och där tullpolisen finns försökte vi klarera ut kvällen innan vi skulle segla mot Italien – gick inte trots att vi skulle lämna nästa morgon kl 05.00 , polisen skulle infinna sig 05.00 för utklarering.. Vi kommer dit men ingen polis.. en halvtimme senare skriver jag ett irriterat brev och lämnar tillsammans med våra papper och så seglar vi iväg mot Italien! – det kan vara så att vi lämnat olovandes och får böta om vi kommer tillbaka igen…

imageimage

Anländer till Italien och staden Vieste – nu är det slut på ankarvikar för ett tag!

Kommit till Trani, gammal stad – där stannar vi i 4 dagar pga 15 -20 s/m – här finns inga öar som skyddar!

Vi hamnade i en stad, Mola di Bari när vi börjat röra oss söderöver igen – fanns inga gästplatser, fiskebåtarna ville inte dela med sig och vi fick på nåder lägga till en natt vid Dieselstationen.. I stan fanns inte en turist förutom oss det är vi säkra på, allt var ganska trist förutom denna privata trädgård som vi först trodde var en blomsterbutik!!

imageimage

Brindisi blev nästa hamn på vår färd, vi kom dit på en söndag em, lugnt men på kvällen mycket människor ute – som det är överallt egentligen i italien  – hela familjer ute och äter promenerar och roar sig till sent! Denna bilen med utombordare var vi inte ensamma om att fota – den gick fint i vattnet! Dessa färgglada ekor fanns för uthyrning!

Monopoli blev vår favorit på den Italienska kusten! Gratis kaj;-)) fin gammal stad, lätt att cykla runt – cykelvägar! God mat -men det har vi fått hela tiden egentligen!

imageimageimage

Det här var en ny variant av självservice för oss; Om du inte har egen dunke – köp en och fyll med antingen vin eller olja, man kunde välja på rött eller vitt vin – kvalitén nämndes inte, inte heller på olivoljan… men billigt! kan tillägga att vi inte shoppade! Så lämnar vi Monopoli också.

Dags för Grekland och Joniska övärlden igen – snart framme i Othoni en liten utpost nordväst om Korfu! Väldigt vilsamt – några Tavernor runt hamnen och ankarviken, hus som är utslängda lite här och där..

imageimage

Vi träffar Babis som har en liten Taverna, han bjuder oss på en kaffe och öl, berättar att han studerat/arbetat i Umeå i 8 år för ett antal år sedan – pluggat psykologi men det är det ingen här som har råd att anlita! Äntligen en härlig stenstrand – som jag har längtat…

På Othoni klättrar hönorna i träd och äter vindruvor;-))

Tillbaka på Korfu efter 4 månader! Skönt när kyrkan kan göra lite nytta för någons tvätt!

imageimage

Ligger i Gouvia Marina strax norr om Korfu stad. En kväll är vi ute och äter med svenska seglar kamrater, på väg tillbaka så är det gatufest med helstekt get – tacksam för att vi redan ätit.. Kvällen efter är vi ute och äter själva – födelsedagsfirande!