Sista Sagan för i år..

Vi roar oss tappert här på Saga…  Efter senaste inlägget från oss på Gouvia marina på Korfu var tanken att vi skulle möta upp Irene och Thomas på Lira som vi inte seglat gemensamt med sedan våren och sommaren 2013 – men icke för det vankades oväder(igen) med mycket regn vindar och åska förstås. Vi valde att bli  kvar i marinan i några dagar medan Lira låg ankrade och fick blixtnedslag och lite draggande av ankare några nätter – inte roligt!

imageimage

men efter regn kommer ju solsken och några dagar senare ankrar vi utanför Sivota och då är allt toppen igen – man glömmer fort…

Dagen efter var det i alla fall dags att träffa våra seglarvänner närmare bestämt i Lakka en fin ankringsvis på ön Paxos norra udde -Härligt!

imageimage

Vi delade till och med ankare… och Irene fick paddlat lite!

Efter några dagar skildes vi åt, –Lira till Lefkas marina för att reparera sina instrument och vi  in till Ambrakikos inland från Preveza, väldigt vackert och ska vara mycket delfiner, hägrar och sköldpaddor bl.a men vi såg i stort sett nada – förutom någon ensam Häger som hängde runt de många fiskodlingarna.. vattnet grumligt för det är ju nästan en stor insjö.. Vi seglade i alla fall in till den lilla staden Vonitsa, i september känns det nästan som säsongen är över och väldigt fridfullt och gratis stadskaj:-) Ovanför staden är ett vackert Venetiansk fästning som vi promenerade upp till men det var stängt för renovering, utsikten var dock fin! Är man negativ eller!?

Denna lilla kyrkan låg nedanför fästningen och vackert är det!

Sedan seglade vi till Lefkas stad för att inhandla nytt sim-kort dvs internetpåfyllning.. och sedan vidare söderöver mot Messalonghi som vart tänkt som vintervila för Saga.. av detta blev det intet, för när vi skulle lämna Lefkas stadskaj så fungerade inte laddningen till våra 24-voltsbatterier (haft lite problem med det innan men nu behövde det åtgärdas! Vi har ju också en generator som hjälper till att ladda batterierna och används när vi ligger ankrade och vill göra vatten i watermakern – den passade också på att balla ur just då när vi väntade på reparation så helt plötsligt befann vi oss i Lefkas marina för att få ström till Saga vilket inte erbjuds på stadskajen – som är nästan gratis…

Så Irene och Thomas på Lira fick vi passa på att umgås med igen . de väntade fortfarande på nya instrument i marinan!

Här är Liras sittbrunnslampa, egentillverkad av Thomas solhatt och väldigt rar!

Sedan vi kom till Grekland har vi hört många rykten om Messalonghi marina, de flesta mindre roliga och vi fick ta beslutet både på de rykten, åsikter och den tidsbrist vi helt plötsligt hade hamnat i pga våra laddningsproblem.. och Lefkas blev hastigt och lustigt Sagas vinterhamn, känns som ett bra val ändå!

imageimage

Ja, vi gillar grönsaker men vill helst äta dem själva – en eftermiddag ser avokadon och tomaterna ut så här i vårt hängnät  när jag kommer till båten..  Klas är ute någonstans och jag lovar att man känner sig rätt matt när man inser att en råtta kommit ombord… Pratar med vår båtgranne, en liten engelsk dam som informerar om att hennes båtgranne på andra sidan haft en råtta ombord och damen själv visar att hennes badrumsmatta som legat på däck har ett stort hål i mitten! För att göra en lite lång historia kort så fastnade ”vår” råtta natten efter på en klistermatta som vi riggat under diskbänken och bor nu på havets botten grrr.

imageimageimageimageimageimageimage

Så fick vi en sista vecka i ankarvikar med nästan inga andra segelbåtar, paddling och fantastisk natur!!

imageimg_2606

Dessa små miniatyrkyrkor ser man emellanåt här på Lefkas, står på lite udda ställen ex utanför industribyggnader – tror inte de används för tillbedjan dock:-)

Thomas konstaterar att bägaren är slut för oss på restaurang Nautilos här i Lefkas;-(annan tillbedjan) ;-))

Middag med nya båtvänner och grannar på vår vinterbrygga;  Anne och Kess på Engla!

Så den sista sorgligaoch vemodiga bilden för denna säsongen – för nu är Saga nästan inpackad när jag sitter och skriver detta och det är mörkt under skyddskapellet kan jag garantera, Klas är förstås väldigt nöjd med att vi fick ihop tältet detta året med!