Sicilien, Cefalu till Taormina!

Lördag kväll den 8 augusti när vi fortfarande var kvar i Cefalu gick vi in till stan för att hämta    William på tågstationen, han kom från Sverige och skulle segla med oss i en vecka!  Vi hann vara i stan i ca 45 min. och sedan kom från ingenstans en rejäl åsk och regnby som fick alla barer och restauranger att stänga snabbt, vi hann inte betala ens… skynda oss tillbaka, en 20 minuters promenad i ösregn, vind och åska till vår ankarvik och marinan där vår jolle låg vid en flytbrygga.. bryggan gick inte att komma ut på och Saga låg ankrad och skuttade runt med de andra ankrade båtarna hej vilt i mörkret som lystes upp av blixtarna och sjöräddningsbåtar körde runt en del..  En timme senare kom William och då var vädret över men vår gummijolle hade tyvärr fått lite stryk av flytbryggan – Främre pontonerna punkterade bl.a… men vi är tacksamma att ankare och kätting höll och Saga inte draggade..  Dagen efter fick vi reda på av marinan att det hade blåst ca 30 m/s och 40 m/s i byarna!

IMG_4833IMG_4836OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Cefalu precis innan ovädret, den sorgliga synen av jollen på kvällen och upphängd i däverterna morgonen efter…  vi lyckades ändå fixa och laga jollen provisoriskt fast den är väl antagligen körd.. – och är ju ganska nödvändig eftersom vi mestadels ankrar med Saga.

Sedan blev det segling till de Lipariska öarna norr om Sicilien!

IMG_0444OLYMPUS DIGITAL CAMERAIMG_4852

William badade på 1000 meters djup i Tyrrenska havet och sedan anlände vi till ön Vulcano som för övrigt luktar svavel även om vulkanen är utslocknad- detta ger möjlighet till varma lerbad som anses nyttigt men som vi inte hade möjlighet att testa för där väntade ett nytt regn och åskväder.. Dagen efter fick vi handla färska räkor av fiskarna och på kvällen blev det grillade räkor!

Nästa ö blev Lipari med ytterligare åskväder hårda vindar tyvärr, så inte mycket tillfälle att utforska den ön. Salina blev nästa stopp och vädret lite vänligare inställt!

IMG_4855IMG_4862IMG_4864

Glassen är förstås suverän här! Denna lustiga lilla figur/staty fanns utanför kyrkan… och denna lilla sjöbod Salina-style var rätt söt!

Så är vi på väg mot Stromboli som fortfarande är aktiv och har så varit i ca 2000 år! Det blev nattsegling dit och vi fick se gnistor och glödande klot komma ur vulkanen – men det fastnade ju tyvärr inte särskilt snyggt på bild tyvärr..

Nattseglingen fortsatte mot Messina och där mötte oss dessa märkliga båtar – som fångar svärdfisk genom att utkiken i toppen kollar in var fisken är och männen i fören på bogsprötet(som är längre än båten) dödar fisken med Harpun! I Messina lämnade William oss för Sverige igen.

Vår segling gick vidare till Taormina! Fina ankarvikar och även kan man ligga på boj hos George som är en engelsman från Malta, det kostar dock… En av anledningarna till att stanna här var pga vulkanen Etna! Vi vandrade upp till den lilla staden Taormina som är väldigt mysig men med mycket turister såklart.

IMG_4923IMG_4918IMG_2129

Den största behållningen var den grekiska teatern som byggdes av grekerna 200 f.Kr! Den användes som teater men även för gladiatorspel! Här är opera-kvällar under säsong och akustiken är fantastisk och dessutom hittade vi denna lilla skulptur:-)

På vägen ned till ankringsviken fann vi denna utsikt och även delvis mogna björnbär…

Och så blev det guidad heldagstur på Etna!  Vulkanen Etna, är Europas största och i högsta grad aktiv, når över 3000 m över havet och har ett flertal kratrar. Grekerna trodde att eldguden Hefaistos bodde där och smidde Zeus blixtar med hjälp av eld och lava.

IMG_4974IMG_4955IMG_4968OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här är några bilder bl.a är det intressant att se hur vissa växter och blommor klarar av att förhållandevis snabbt få fäste i lavan och växa. Björk, liknar vår fjällbjörk men är en speciell sort som bara finns här. Det lilla kapellet restes då lokalbefolkningen använder sin tro till att stoppa lavan -och tittar man i kapellet så har lavan stoppat precis där… Lavaströmmarna har bildat grottor – och för att krypa ned i dessa klär vi oss i hjälm! Det är på många sätt ett  slags månlandskap men ändå vackert!