Split till Zadar med retur

Tiden går fort och bloggen hänger inte inte riktigt med..  Tillbaka på Saga efter vår lilla tur till Göteborg seglade vi norröver och mötte upp våra vänner på Crux igen i den lilla orten Primosten, Malin och Christoffer var på besök hos dem och det blev lite SUP-bräda och middag tillsammans. Här ligger man helst på boj – gäller att komma i tid på dagen annars blir det ankring vilket inte är lika smidigt… vilket vi testade 10 dagar senare med resultat om-ankring några gånger och dagen efter satt ankaret fastkilat mellan två stenar och vissa problem att komma loss!

Malin paddlar och den lille fiskegubben med sin katt sitter på stranden!

Vi fortsatte vår segling och ankrade utanför ön Kakan och utanför Murter, fantastiskt vatten!

IMG_1596Detta kallas kvällsro tror vi!

Så har vi anlänt till Zadar där vi ska hämta upp min lilla Astrid och hennes Viktor. I väntan på att de ska landa äter vi på en liten restaurang i närheten av marinan i Zadar. God mat för mig men Klas fick troligen häst eller möjligen hjortkött när han beställde biff – mer blått än rött kött…

IMG_1668IMG_1647IMG_1641

Så seglade vi från Zadar ut till Dugi Otok(som betyder lång ö) till norra udden – ankarviken Zaljev Pantera och med jollen hittade vi en liten restaurang i Veli Prat. Astrid är på lilla fotot lite upptagen med sin Iphone..

IMG_1711IMG_1703IMG_1659

Blir mer bilder än vanligt denna gång, fantastisk natur och fina Astrid&Viktor!

IMG_1674IMG_1698IMG_1705

Seglar sedan söderut till Kornati nationalpark. Vi hade köpt seglingstillstånd innan för 3 dagar, vilket är smart – nästan dubbelt så dyrt om man köper det på plats. Inte tillåtet att ankra var man vill men inte så mycket båtar och om det finns bojar är det gratis dvs ingår i priset för seglingstillståndet.

IMG_1653IMG_1663IMG_1685

Grillmästaren i full gång! Även vila från solen behövs! På kvällen då matchen mellan Tyskland och Frankrike sändes fanns det TV på den lilla strandrestaurangen i viken Striznja -även om det inte finns varken internet eller möjlighet att betala med kreditkort på Kornatiöarna.

Här har vi fin utsikt över Saga i ankringsviken Uvala Mala Nozdra!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viktor på tur uppe i masten!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Astrid snorklar!

Så lämnar vi Astrid&Viktor i Trogir, tar jollen in i kanalen för att proviantera på Konzum inför att min lilla syster Anna-Karin och Henrik kommer till oss dagen efter!

Nu är det nästan slut på högtrycket igen som vi har haft i nästan 2 veckor men vi lämnar Trogir och ankrar upp på ön Solta i viken Uvala Sesula! Sup-brädepremiär och en jolle-tur till till den lilla byn Maslinica blir det!

Vi får även träffa några delfiner som (kanske) irrat sig in till fiskodlingen utanför vår ankringsvik, märkligt att man alltid blir lika lycklig varje gång delfiner kommer simmande:)) Första gången vi mött delfiner när vi kör med jollen..

Henrik sköter grillen – vilket är obligatoriskt för våra gäster!(det gjorde han perfekt) Så ett foto på min fina lillasyster och mig! Här har vi ankrat i viken Uvala Necujam på Solta och får en öl på tavernan innan maten!

Henrik spanar in och fotar ”jollen” till Pelorus II, en 115 meter lång superyacht som ligger utanför marinan Split Kastela som vi nu ligger i  -igen.. anledningen är den trevliga vinden Bora som kom häromdagen och hade sin kulmen inatt med över 30 m/s i byarna och härligt regn. Anna_karin och Henrik lämnade oss för nya äventyr innan dess och vi stannade kvar här i väntan på högtryck och våra nya gäster som kommer om 2 dagar!