Sagan all i Medelhavet

Efter Mallorca, som det nu är över en månad sedan vi lämnade – anlände vi till Barcelona tidigt på morgonen i dimman!

Tanken var att ligga lite mer centralt i Marina port Vell-Barcelona.. men de meddelade via mail när vi skulle boka att de tog betalt för vatten och el/meter båt, märkligt… och Real club Maritimo hade kappseglingstävlingar så det blev puerto Olimpico som ligger strax utanför centrum längs waterfront – området som byggdes i samband med OS-tävlingarna 1992. Väl skyddad marina med all service.

Vännerna Linda och Jonas som har lägenhet i La Barceloneta (gammal stadsdel i Barcelona) var för tillfället där när vi kom och tog oss ut på lokala matställen och drinkbarer  – mycket lärorikt och bara lite tungt i huvvet;-)) Tack så mycket!!

Barcelona har en fantastisk  arkitektur, finns något för alla att beundra! Det lite nyare.. och förstås det gamla – exempelvis Sagrada Familia, den katolska basilikan som ritades av Gaudi och började byggas 1882 – och fortfarande inte färdig! Fantastisk vacker byggnad som bäst ses på avstånd – en riktig turistfälla:-) men kanske byggnaden blir klar om tillräckligt med turister betalar inträde osv. Bra zoom på Iphonen underlättar..

Denna baren hade vi inte hittat utan Linda och Jonas:-) serverar bara Cava och Tapas och har öppet dagtid! Rosé-Cava vart helt ok!

Tapas-barer finns så klart hur många och bra som helst men bilden ovan där jag sitter bakom Klas är från La Confiteria, en något äldre bar, typ för cocktails – mat fanns inte förutom oliver.. men goda drinkar och roliga speglar för att roa fotografen.

Och sedan åker vi till Sverige i 5 dagar för att fira Fanny som tar sin Läkar-examen! Vi  är såklart glada och stolta- denna tösen har fixat dessa 5 och ett halvt år och  samtidigt fått 2 barn Grattis igen!

Innan vi åkte tillbaka till Barcelona och Saga hann vi förstås med att gå med Astrid på Temple pub för att dricka IPA och äta räksmörgås.

Norr om Barcelona passerar vi denna solpanel modell större och sedan seglar vi till Arenys de Mar som är en lite trist stad men med fin marina och stor fiskehamn med en bra restaurang. Vi sitter bland fiskebåtarna och äter och konstigt nog så vänjer man sig ganska snabbt vid fisklukten:-) för att maten är så god!

Anledningen till att vi stannar i några dagar här är att vi blivit kontaktade av vår båtmäklare som haft Saga ute till försäljning under våren och nu har en fransman som är intresserad av att titta på Saga. Han har sin egen båt till försäljning i slutskeendet och sin hemma-hamn på franska sidan av kusten. Så vi visar Saga!

Vi får en del fina ankringar och grillkvällar längs slutet på den spanska kusten norröver. Nu är vi långsamt på väg till Canet en Roussilon för besiktning, fransmannen är mycket intresserad av att köpa Saga!

Så seglar vi in i Frankrike och Langeudoc och gästflaggbyte!

Så är det dags för Tramontanan som är den stora vinden här från nordväst, vi har haft tur så här långt med vindarna men kusten är ganska öppen och inga skyddande ankarvikar finns tillgängliga så det blir Port Vendres, en liten fransk stad som är helt ok att vara i tills vinden minskar!

I hamnen finns inga gästbåtar förutom oss -tills det på andra dagen kommer in en gästbåt till och de är svenskar. Louise och Mats på Mon Ami som vi får några trevliga dagar med!

Bougainvillean och kaktusarna blommar nu för fullt här och måste bara fotograferas lite….

Så pysslar jag med tvätten – i Port de Vandres fanns den på en bensinstation tillsammans med biltvätten… och beundrar en färgglad lada mitt inne i stan.

Tramontana-vinden stillnar sig och Mon Ami och vi seglar vidare men åt motsatta håll.

I Canet en Roussillon träffar vi fransmannen och en besiktningsman som ägnar 7 timmar att gå igenom Saga och allt bra och alla är nöjda, så kontrakt skrivs!(fast jag gråter en skvätt)

Vi seglar glada mot öarna Porquerolles och början på Franska Rivieran.  Eftermiddagen efter när vi via internet har kontakt igen med verkligheten så får vi besked om att den lille fransmannen hoppat av köpet av Saga pga sin egen osäkerhet kring pengar och försäljningen av hans båt till USA. Såklart lite ledsamt men vi vänder om mot Port Napoleon och den ursprungliga planen att ta hem Saga på lastbil med Torgerssons båttransport.

Precis när vi vänder och ändrar kursen mot Marseille så dyker denna lilla kamrat upp som (Klas trodde var en sten på avstånd) lite udda men han körde med oss en bit.. och U-båtar ser vi inte varje dag så helt ok!

Vi ankrar innanför dessa berg, och utanför Citautat, fin ankrings-vik och går sedan vidare till ögruppen Iles du Frioul utanför Marseille för nu är det Midsommarafton och Matjes-sillen med tillbehör måste fram;-))

Ja Midsommar firade vi med snaps och så vidare men bara fransoser på denna ö-grupp och ingen som verkade intresserad av vår Matjes-sill..

Fantastisk vackra öar, uppbyggda av kalksten, fin och skyddad marina, helt ok restauranger men även fina ankar-vikar – Och utsikt över Marseille!

3 dagar senare seglade vi till Port Napoleon där vi sedan länge redan bokat plats och upptagning av Saga och aldrig avbokat även om vi trodde Saga var såld en liten stund..

AVMASTAD – MASTEN ÄR UTE OCH GÅR – OCH SAGA ÄR PÅ LAND!

Sagas upptagning, avmastning och inpackning fungerade väldigt smidigt och vi tyckte väl att Saga klarade sig bra utan oss.. Så vår hyrbil styrde oss till Juan les Pins där vi avslutade ett gammalt bank-konto(bra ursäkt) och här är vi nu och njuter av vacker natur, fina promenader, god mat och lite bilutflykter!

Vårt hotell ligger vägg i vägg med vår gamla lägenhet..

Tack alla ni som följt vår blogg under dessa 5 säsonger! Blir väl förhoppningsvis något/några fler inlägg när Saga kommer hem till sin nya brygga på Mossholmen! Själva njuter vi av Juan Les Pins ett litet tag till!!